بررسی اثرات شیوع كرونا بر شركت های فضایی حاكیست

دو تغییر عمده مدل كسب وكار شركت های فضاپایه در بحران كرونا

دو تغییر عمده مدل كسب وكار شركت های فضاپایه در بحران كرونا ساخت اپل آی دی: برمبنای بررسی های سازمان فضایی در زمینه اثرات شیوع ویروس كرونا بر كسب و كارهای فضاپایه 57 درصد شركت هایی كه در حوزه سنجشی فعال بودند، به سبب دوركاری خیلی از مشاغل، با افزایش بازار مواجه گشتند كه این امر بر تصمیم شركت ها در تغییر مدل كسب وكارها موثر بوده است.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا بر اساس آمارهای اداره كل توسعه كسب و كارهای فضاپایه معاونت توسعه كاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران هم اكنون ۱۸۰ شركت در حوزه فضایی به وجود آمده است كه از این تعداد ۱۰۰ شركت فضا پایه، ۵۰ شركت با فعالیت دوگانه و ۳۰ شركت با ظرفیت توسعه فضا مشغول به فعالیت هستند.
فعالیت این شركت ها شامل ۳ دسته حوزه بالا دستی، میان دستی و پایین دستی می شود. بخش بالا دستی شامل شركت های سازنده ماهواره و زیر سیستم ها، در بخش میان دستی شامل اپراتورها، سیستم های زمینی و فضایی و سازندگان تجهیزات ناوبری و مخابراتی و در بخش پایین دستی شامل خدمات مشاوره ای است.


بر اساس برآوردها میانگین سنی شركت های فضا پایه ۳ تا ۶ سال است.
اثرات شیوع ویروس كرونا بر روی كسب و كارهای فضا پایه
این بررسی ها نشان میدهد ۲۹ درصد از شركت های فعال در حوزه فضایی با شیوع ویروس كرونا گرفتار ضررهای مالی می شوند و ۲ درصد از آنها مجبور به دادن منابع انسانی خواهند شد. علاوه بر آن ۵۱ درصد مجبور به تعطیلی موقت كسب و كار تا فروكش كردن كرونا خواهند شد و ۲۱ درصد نیز تاثیر مشكل سازی نداشته اند، ولی هیچ یك از واحدهای فناور فعال در این عرصه به تعطیلی دائم كسب و كار نرسیده اند.
در این گزارش سوالی با این مضمون عنوان شد كه "اگر شركتی پروژه ای ندارد و كسب و كارشان تعطیل شده باشد، تا چه بازه زمانی می تواند استارتاپ یا شركت خودرا سرپا نگه دارد؟ نتیجه پاسخ این بود: ۲۹ درصد شركت های حوزه بالا دستی و سازندگان زیر سیستم ها به سبب قطع شدن ارتباطات بین المللی و عدم استفاده از محیط كارگاهی به زودی و بدون كمك مالی دولت آغاز به تعدیل نیرو و بستن شركت ها خواهند كرد.
۵۷ درصد از شركت ها كه عموما شركت های پایین دستی و ارائه دهنده خدمات فضایی هستند، با افزایش بازار در دوران شیوع ویروس كرونا مواجه گشتند و خدمات سنجش از دور آنها به كمك دوركاری و فاصله گذاری اجتماعی آمده است.



با توجه به شرایط فعلی ۷۱ درصد از شركت ها برای ادامه بقا به كمك مالی دولت در چارچوب وام نیاز دارند.



بحران شیوع ویروس كرونا موجب تغییر در مدل كسب و كارها شده است، به شكلی كه ۴۷ درصد از شركت های حوزه بالا دستی، ۳۳ درصد در بخش پایین دستی و ۱۰ درصد در حوزه میان دستی مدل كسب و كارهای خودرا تغییر داده اند.
از این میزان ۱۱ درصد برای كوتاه مدت و محدود به دوران بحران انتشار ویروس كرونا، ۱۱ درصد هم برای دوران بحران و هم بعد از آن و ۱۳.۴ درصد برای بعد از اتمام بحران نیز مدل كسب و كار خودرا تغییر داده اند.




منبع:

1399/01/29
21:03:24
5.0 / 5
3451
تگهای خبر: اوبر , بازار , خدمات , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی