جایگاه كنش های رسانه ای در حقوق شهروندی
ساخت اپل آی دی: با عنایت به روند رو به رشد توسعه جهانی و پیشرفت شاهراه های ارتباطی، فرآیند اثرگذاری و اهمیت كنش و واكنش های رسانه ای هم رو به گسترش و با قابلیت دسترسی روزافزون در عبور از مرزهای زمان و مكان است.
دیگر مهم نیست ما در چه نقطه ای از دنیا و یا در چه نقشی باشیم، به مدد قابلیت های متنوع تكنولوژی های ارتباطی از احوال و برنامه های یكدیگر آگاهی می یابیم و در گذر ثانیه ها جهانی از اطلاعات پیش روی ما قرار می گیرد.
بر این مبنا رفتار رسانه و مخاطبان با تبعیت از تنوع، جذابیت، سرعت و قابلیت های دسترسی به پیام ماهیتی ویژه پیدا می كنند كه بررسی بازخوردهای ممكن و كنترل رفتارهای پیش رو كار آسانی نخواهد بود.
در عصر ارتباطات برای مخاطبان سواد رسانه ای و برای رسانه ها، هوشمندی مخاطب محور بیش از هر چیزی نمود داشته و نیازمند توجه روز افزون است زیرا دنیا برای پیمایش این مسیر با سرعتی اثربخش در حركت است.
ارتباطات بعنوان ركن اساسی زندگی اجتماعی در طول تاریخ به شكل های مختلف زمینه رفاه و پیشرفت بشر را فراهم ساخته و به مرور جنبه های حقوقی آن هم مورد توجه قرار گرفته است، در این راستا ارتباطات انسانی با ظرفیت های مختلف و به مدد ابزار گوناگون در یكسان تر شدن آگاهی های عمومی و ملی، بسیج گروه ها و مجموعه های اجتماعی برای رسیدن به توسعه اجتماعی و ملی نقش قابل توجهی دارند.
رسانه های ارتباط جمعی بمثابه زیر مجموعه های نهاد ارتباطی در نظام اجتماعی دارای كاركرد خاص و مشخص است. جلب كاركرد مثبت آنها بر اساس نظام ارزشی غالب و در ارتباط سازمان یافته با دیگر نهادهای اجتماعی می تواند در پشتیبانی از فرایند توسعه نظام اجتماعی و تحكیم اقتدار ساختاری آن نقش اساسی و فعالی را ایفا نماید.
كاركرد مطلوب رسانه ها نیازمند انطباق فعال و پویای آنها با واقعیت نظام اجتماعی است تا بتواند برپایه دیدگاه نظری روشن آن را به سمت آرمانهای مورد توجه منتقل نماید.
شاید بتوان گفت حقوق شهروندی، فضای مجازی، گفت و گوی های اجتماعی و مشاركت مردمی از بیشترین مفاهیمی هستند كه در چند سال قبل در ادبیات رسانه ای كشور مورد توجه قرار گرفته و از گذر هر موضوعی نسبت به این موضوعات مفهومی به وجود آمده است كه هر كدام در منشور حقوق شهروندی به شكل خاص مورد توجه قرار گرفته و تبیین شده اند.
بر این مبنا تا زمانی كه آموزش و آگاهی را نسبت به یك مبحث ارتقا ندهیم و جامعه نسبت به حقوق و تكالیف خود آشنایی نداشته باشند نمی توان اهداف مورد نظر در آن مبحث را در مسیر كارآمدی هدایت كرد زیرا آموزش های عمومی، همگانی و اجتماعی هستند كه كار عمیق و بنیادین برای تولید باور با عنایت به یك مبحث را امكان پذیر می سازند.
می توان پیش نیاز تحكیم حقوق شهروندی در جامعه به وسیلة رسانه ها را ارائه آگاهی های عمومی و توجیه و جهت دهی افكار عمومی پیرامون افزایش ادراك تودة مردم نسبت به حقوق و تكالیف خود دانست و تسلط رسانه ها، وسایل ارتباط جمعی بویژه فضای مجازی بر افكار عمومی واقعیتی انكارناپذیر است ازاین رو رسانه ها می توانند با استفاده از كاركردها و نقش های متنوع خود نسبت به آموزش، آگاه سازی و آمادگی افكار عمومی و تولید فرهنگ مطالبة حقوق شهروندی در جهت تحكیم آن گام بردارند.
كنش ها و واكنش های رسانه ای نسبت به مبحث حقوق شهروندی در مرحله اول از ادبیات رایج سیاسی و اجتماعی در كشور نسبت به این مورد به وجود می آید و در مرحله بعد باید رسانه های هوشمند پا به میدان بگذارند رسانه هایی كه از نشر مطالب تكراری، غیر جذاب و سطحی در قالب های معمولی فراتر رفته و ارتباطات نوین و مخاطبان فعال را پیش روی خود قرار می دهند.
تكرار محتواهایی كه هم چنان بر اصول عرضه سطحی، مخرب، هیجانی و منسوخ شده استوارند، راوی اندیشه و فكر نمی باشند یا به نقل قول از افرادی كه تنها جایگاه تبلیغاتی خویش را نسبت به یك مبحث دنبال می كنند می پردازند هیچگاه حقوق شهروندی یا مفاهیمی از این قبل را به گفت و گوی اجتماعی و مطالبه مردمی تبدیل نخواهند كرد و حركت به سمت روش های نو و قالب های جذاب كه پیشرفت علم و تكنولوژی روز به روز و بی شمار به عرضه آن مشغول می باشد ضرورتی انكار ناپذیر و روشی نتیجه بخش برای تبدیل حقوق شهروندی به یك خواسته اجتماعی با اولویتی بالاست.
فاطمه شریفی، كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
1968/ 6197
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب