در نمایشگاه كتاب تهران ؛
سالن ناشران دیجیتال میزبان 26هزار اثر مجازی شد
ساخت اپل آی دی: تهران- رئیس كمیته بخش ناشران دیجیتال سی و یكمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران اظهار داشت: امسال میزبان بیش از 26هزار اثر در حوزه های فناوری اطلاعات، رسانه های دیجیتال و آی تی بودیم و برای نخستین بار است كه این تعداد اثر در این حوزه عرضه می گردد.
سیدمهرداد سید علیخانی روز شنبه همزمان با آخرین روز فعالیت سی و یكمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اضافه كرد: امسال بیش از 130 ناشر دیجیتال با عنایت به تولیداتی كه داشتند ثبت اولیه خویش را برای حضور در نمایشگاه انجام دادند و با در نظر گرفتن فضا و ممیزی های انجام گرفته، حضور 90 ناشر تولیدكننده محتوا، برای حضور در این دوره انتخاب و جانمایی شدند.
وی بیان داشت: تمام تلاش ما این بود كه امسال تولیدكنندگان محتوا در حوزه دیجیتال به جای ناشران تكثیركننده دیجیتال در نمایشگاه حضوری فعال داشته باشند.
سیدعلیخانی با اشاره به حضور تولیدكنندگان حوزه آموزش، كاربردی، كودك و نوجوان، عمومی و دانشگاهی بعنوان فعالان حاضر در بخش دیجتال نمایشگاه كتاب اظهار داشت: خوشبختانه تمامی ناشران دیجیتال امسال از استقبال خوب بازدیدكنندگان برخوردار بودند كه این امر نشان دهنده اهمیت به تولید محتوا به جای تكثیر آن است.
وی ضمن مقایسه عملكرد بخش ناشران دیجیتال نمایشگاه كتاب امسال با دوره قبل، اظهار داشت: 21 هزار و 700 اثر دیجیتال در نمایشگاه سال قبل حضور داشتند اما امسال بیش از 26 هزار اثر به ثبت رسید.
سیدعلیخانی اظهار داشت: با عنایت به سیاست دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص واگذاری امور اجرایی نمایشگاه ها و جشنواره ها به بخش خصوصی؛ برگزاری این دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال تماما به بخش خصوصی و خود صنف واگذار شد.
وی خاطرنشان كرد: متاسفانه عموما تعریف خوبی از نشر دیجیتال در نشر مكتوب وجود ندارد و علت آن به رسمیت نشناختن محتوای دیجیتال است شاید هم یكی از دلایلش عرضه مجوزهای فراوان در حوزه دیجیتال به همه آثار اعم از مكتوب و غیر آن به نام دیجیتال باشد.
رئیس كمیته بخش ناشران دیجیتال نمایشگاه كتاب تصریح كرد: از نظر ما هر نفر كه بتواند محتوای دیجیتال تولید نماید بعنوان ناشر دیجیتال شناخته می شود؛ برای مثال یك گویش می تواند دارای صوت، تصویر، انیمیشن و دیگر وجوه باشد در صورتی كه در مكتوب فقط بعد كاغذی آن دیده می گردد.
وی با تاكید بر اینكه نباید واژه «نشر الكترونیك» را به جای «نشر دیجیتال» معرفی نمود، اظهار داشت: نشر الكترونیك، یك درس است كه ریشه آن در الكتریسیته و برق دیده می شود؛ اما رسانه های دیجیتال و به دنبال آن نشر دیجیتال به تولید محتوا در فضای مجازی و عرصه رسانه های دیجیتال می پردازد از این رو خوب است كه رسانه ها این مورد را در جامعه برای همگان تبیین كنند تا مردم هم بین این دو تفكیك قائل شوند.
سیدعلیخانی همینطور به مبحث انتخاب غرفه های برتر در این دوره از نمایشگاه رسانه های دیجیتال اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به آیین نامه ها و شاخص های موجود، از تمام تولیدكنندگان محتوا در حوزه های مختلف، گزینه هایی را بعنوان نامزد برتر معرفی كرده ایم كه در نهایت یك غرفه از حوزه آموزشی دانشگاهی بعنوان برترین این بخش توسط هیات داوران انتخاب شده و امروز در مراسم اختتامیه نمایشگاه با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: در نمایشگاه كتاب امسال همینطور شاهد رونمایی از چند اثر فاخر در حوزه دیجیتال بودیم كه همچون آنها مجموعه آثار استاد شهید مطهری شامل یادداشت ها، معرفی كتاب و كتب تصحیح شده و مقالات به صورت نرم افزار مجزا رونمایی گردید.
سی و یكمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران از 12 تا 22 اردیبهشت ماه 97 با شعار «نه به كتاب نخواندن» در مصلای امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان است.
این نمایشگاه امروز، شنبه با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی با معرفی برترین ها به كار خود آخر می دهد.
فراهنگ**1355**9157**1055
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب