بازتاب یک پیروزی و تزریق شادی ملی فوتبال زخم ها را ترمیم می کند؟
به گزارش ساخت اپل آی دی، تیم ملی فوتبال ایران که قبل از بازی با تیم انگلیس تحت فشار قرار داشت و برخی نسبت به بازی آنها در جام جهانی و بی توجهی به اعتراضات خیابانی اعتراض داشتند، بعد از پیروزی مقابل تیم ولز با واکنش های متفاوت رسانه های داخلی و حتی خارجی همراه شد.
به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، شبکه های اجتماعی هم پس از این برد تیم ایران تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته و کاربران واکنش های بسیاری نسبت به این مورد داشتند. بازی قابل قبول و برد تیم ملی فوتبال، پس از اتفاقات ناگواری که در کشور افتاد، طبق برخی تحلیل ها توانست قدری شادی را به جامعه تزریق کند.
شاید بتوان اظهار داشت که بیشتر کاربران دارای هویت در فضای مجازی در واکنش به تلاشهای مخالفین، این پیروزی را متعلق به مردم ایران دانسته و اظهارات ضد ایرانی را محکوم کرده بودند. در این میان برخی موسسات وضعیت تولید محتوا در فضای مجازی را تحلیل کرده و با ارائه آمار و ارقام به نتایجی رسیده اند که در این گزارش به بررسی بخشی از آن پرداخته شده است.
به عنوان نمونه بررسی یک تحلیل داده یک نهاد رسمی در بازه زمانی ۳۰ آبان تا پنجم آذر نشان داده است که نسبت احساس شادی کاربران، قبل از بازی ایران و ولز، ۱۴ درصد از محتوای اثرگذار بوده است که بعد از بازی با رشد ۴ درصدی به ۱۸ رسیده است. همینطور با عنایت به تحلیل جهت گیری احساسات نسبت به گروه هدف کاربران، تغییرات نشان داده است احساس شادی در جامعه نسبت به تیم ملی فوتبال ایران ۱.۳۴ درصد افزوده شده است.
آمار کلی پیرامون بازی جام جهانی ایران در شبکه های اجتماعی برپایه گزارش انتشار یافته توسط مرکز پژوهشی بتا هم نشان می دهد:
اینستاگرام
بر این اساس، در پلتفرم خارجی اینستاگرام، ۲۱ هزار کاربر در این دوره فعالیت نموده اند و پست های انتشار یافته در این زمان ۲۰ میلیون لایک شده اند؛ همینطور ۱۱۵ هزار پست در این پیام رسان به اشتراک گذاشته شده است.
توییتر
در پیام رسان توییتر ۲۵۵ هزار کاربر فعالیت نموده اند و در این زمان پست های انتشار یافته در این پلتفرم ۱۱ میلیون لایک شده است. لازم به ذکر است ۲ و نیم میلیون پست هم در مدت در پلتفرم خارجی توییتر به اشتراک گذاشته شده است.
تلگرام
آمار کلی بازی جام جهانی ایران در پیام رسان تلگرام از آن حکایت می کند ۲۰ هزار کاربر در این دوره فعالیت نموده اند و پست های انتشار یافته در این پیام رسان در رابطه با بازی جام جهانی ایران ۱/۴ میلیارد بازدید داشته است. قابل ذکر است در این زمان ۲۵۰ هزار پست در این پیام رسان به اشتراک گذاشته شده است.
موضوعات مطرح شده در شبکه های اجتماعی
در بازی ایران و ولز که ۴ آذر برگزار شد، موضوعات مهمی در شبکه های اجتماعی عنوان شد که میتوان به مواردی مانند وایرال شدن تصاویر تماشاگران در جریان بازی و گریه های آنان، وایرال شدن تصویر رامین رضائیان درحال گریه و خنده ی بعد از گل و واکنش به دوگانگی شادمانی و ناراحتی و واکنش به شادی بعد از گل بازیکنان اشاره نمود.
کاربران توییتر و اینستاگرام چه نگاهی به بازی ایران و ولز داشتند؟
طبق آمار انتشار یافته، درصد نگاههای منفی در بازی ایران و انگلیس و همینطور تخریب نظام جمهوری اسلامی بخصوص در توییتر بالا بوده و این در شرایطی است که این مورد در بازی با ولز بشدت کاهش داشته و خیلی از کاربران همسو با نظام را هم مجبور به فعالیت و انتشار پست کرده است. تغییر رویکرد کاربران در بازی با ولز نسبت به بازی با انگلیس بسیار محسوس بوده است؛ با این که بعضی از کاربران تلاش در القای یک حسی از دوگانگی از برد این بازی داشتند اما پست های برتر بازی با ولز اغلب پیرامون شادی و حضور تماشاگران بود.
اما تحلیل دیگری که توسط وبسایت مدار هوشمند تحلیل اطلاعات، از توییتر فارسی پس از برد ایران در جام جهانی انجام شده، مبین آن است که روز جمعه، ۲۵.۳۰۸ توییت در مورد بازی ایران توسط ۱۴.۰۹۴ کاربر انتشار یافته و آمارها نشان داده است که اوج فعالیت کاربران از ساعت ۱۴ تا ۱۵ بوده است. طبق این گزارش هشتگ های تیم ملی (۲۱.۲۵۴)، ایران (۲.۷۰۴) و جام جهانی همچون سه هشتگ پرطرفدار در رابطه با بازی روز جمعه بوده است.
نمودار تحلیل احساسات
نمودار گرافیکی تحلیل احساسات توییت های انتشار یافته در مورد بازی تیم ملی ایران روز جمعه نشان داده است که ۶۶.۱ درصد توییت ها احساسات مثبتی به دنبال داشته است. همینطور وضعیت اخلاقی محتوای توییت های منتشره در مورد بازی ایران با ولز نشان داده است که ۹۶.۵ درصد توییت ها محتوای مثبت اخلاقی داشته اند. در رابطه با تحلیل هیجانات هم میتوان گفت ۳۰ درصد توییت ها، تأیید و تحسین کاربران را به همراه داشت و حدود ۲۰ درصد شان با غم و ناراحتی همراه بود.
این درحالی است که این آمارها در بازی انگلیس متفاوت می باشد و میزان احساسات مثبت نسبت به تیم ملی به طرز محسوسی کمتر از بازی با ولز است. این آمارها نشان داده است جو افکارعمومی در فضای مجازی در بازی با ولز نسبت به بازی قبل تغییر کرده و احساسات مثبت نسبت به تیم ملی عمومیت پیدا کرده است.
در تحلیل دیگری که بوسیله ی یک سازمان فعال در حوزه فضای مجازی انجام شده است تاکید شده که شادی مردم نسبت به برد تیم ملی افزایش داشته است؛ بر این اساس در تحلیل کلان داده های رسانه اجتماعی توییتر با حذف جریان های سیاسی و تمرکز بر کنشگران اجتماعی نسبت احساس شادی قبل از بازی ۱۴ درصد از محتوای تأثیر گذار بوده است که بعد از بازی با رشد ۴ درصدی به ۱۸ رسیده است.
این تحلیل، تاکید دارد با عنایت به بررسی جهت گیری احساسات نسبت به گروه هدف کاربران، تغییرات نشان داده است احساس شادی در جامعه نسبت به تیم ملی فوتبال ایران ۱.۳۴ درصد افزوده شده است که نمایانگر طلوع شادی در جامعه بعد از روزهای دشوار می باشد و پس پیروزی ایران در مقابل تیم ولز و درخشش شاگردان کی روش، پس از دو ماه و اندی از وقایع ناگواری که در کشور حاکم شد و جو غم و اندوه و غیظ جامعه، ایران شاهد طلوع شادی بود.
منبع: ساخت اپل آی دی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب