توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه

توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه ساخت اپل آی دی: در رویداد نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال به استراتژی و تاکتیک اپراتور اول تلفن همراه کشور در راه ایجاد و توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال پرداخته شد.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اولین رویداد اقتصاد دیجیتال همراه اول با موضوع «نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال» و با شعار «زندگی پایدار، سبز و هوشمند» روز گذشته ۹ مهر ۱۴۰۳ در سالن همایش های دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران اجرا شد. این رویداد در قالب سه بخش «سخنرانی های کلیدی»، «ارائه تخصصی» و «پنل های تخصصی» و با مشارکت بازیگران اصلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران برگزار و در جریان آن اهتمام شد که با معرفی و ارائه تجربیات بین المللی در این عرصه، بهترین راهکارهای ادغام فناوری های دیجیتال با صنایع مختلف نیز تشریح شود. سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی همراه اول در عرصه دانش بنیان در ابتدا وحید شاه منصوری به عنوان متولی برگزاری و همین طور رئیس مرکز مطالعه و توسعه همراه اول، به کالبدشکافی استراتژی و تاکتیک اپراتور اول تلفن همراه طی مدت زمان اجرای برنامه راهبردی پنج ساله منظومه پرداخت و اظهار داشت: با سرمایه گذاری در راه اندازی مراکز و شرکت های «هاب»، «تحقیق و توسعه»، «همراه کسب و کارهای هوشمند»، «آکادمی همراه» و «همراه فاند» توسط همراه اول، به مرور اکوسیستم اقتصاد دیجیتال نیز شکل گرفت. وی از تاکید همراه اول بر بخش توسعه اکوسیستم با محوریت اقتصاد دیجیتال نیز گفت و ادامه داد که در این راه مبادرت به راه اندازی دو مرکز نوآوری در دانشگاه های تهران و شریف با موضوعیت ۵G و AI کرده است. بنا بر اظهارات شاه منصوری، همراه اول تا حالا با همت مرکز مطالعه و توسعه خود، سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی در بخش خدمات دانش بنیان ها و خرید تجهیزات از محل تولیدات بومی داشته است. ایران در اول راه اقتصاد دیجیتال در همین بخش سخنرانی های کلیدی علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز طی سخنانی کوتاه «اقتصاد دیجیتال» را پیشران توسعه اقتصاد کشور مطرح و اظهار داشت: تمامی ارکان وابسته به این حوزه در نهایت منجر به برداشتن قدمهای خوبی در فاکتورهای مهمی چون افزایش راندمان، اشتغالزایی و توسعه کسب وکار می شود. وی سهم ایران از اقتصاد دیجیتال به نسبت کشورهای دیگر همسطح را کم ارزیابی کرد و اظهار داشت: سهم اقتصاد دیجیتال از سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) در دنیا حدود ۱۸ و در ایران ۸ درصد است و به صورتی ما همچنان اول راه هستیم. رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بهبود و ارتقای دسترسی به اینترنت پرسرعت را که همراه اول می تواند نقش اساسی در این بخش داشته باشد را زمینه تحول در عرصه اقتصاد دیجیتال دانست و اظهار داشت که اهرم دیگر هم افزایی بخش های دولتی و خصوصی کشور است. پنل اقتصاد دیجیتال در قاب تجربه در ادامه مراسم پنل تخصصی «اقتصاد دیجیتال در قاب تجربه» با حضور برخی از بازیگران شاخص حوزه اقتصاد دیجیتال همچون شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، رضا سمیع زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر و مهرداد شاملو، مدیرعامل هلدینگ فراکاو انجام شد تا مخاطبان با جنس دیگری از چالش ها و فرصت های حوزه صنعت آشنا گردند. شهاب جوانمردی در آغاز سخنانش «سکوی خلق آینده» را به عنوان چشم انداز فناپ معرفی نمود و اظهار داشت: بنگاه های بزرگ در دنیا با نگاه تبدیل شدن به لوکوموتیو بزرگی که سایر بیزینس ها را نیز با خود همراه کنند، به سمت ایجاد و تقویت زیرساخت ها رفته اند؛ مشابه رفتاری که همراه اول در بخش سرمایه گذاری ها و گسترش زیرساخت ها داشته تا ابعاد اکوسیستم بزرگتر شود. وی رویکرد فناپ را هم تا اندازه ای مشابه همراه اول دانست و با اعلان اینکه طی این چشم انداز مبادرت به سرمایه گذاری در زیرساخت های ارتباطی کرده ایم، عنوان کرد: رویکرد ما در ۱۵ سال ابتدایی فعالیت، متمرکز بر محصول و بازار بود اما در پنج سال اخیر با یک پارادایم شیفت داخلی، متمرکز بر حل مسائل جاری کشور شدیم برای اینکه معتقدیم اقتصاد دیجیتال از این مسیر شکل می گیرد. رضا سمیع زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر نیز دیگر عضو پنل بود که مفهوم اقتصاد دیجیتال را برگرفته از اقتصاد مشارکتی عنوان نمود و اظهار داشت که منظور این است اقتصاد دیجیتال با اشتراک، بهینه سازی و افزایش کارآیی منابع ارتباط دارد و ما در کسب وکار خود بدنبال نئوبانک در عرصه لجستیک هستیم. وی که از فعالان حوزه لجستیک است به چالش های حوزه هوشمندسازی پرداخت و اشاره کرد: بدون توسعه ۵G نمی توانیم نقش آفرینی ویژه در این بخش داشته باشیم و همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور می تواند دغدغه فعالان و صنعت گران در این زمینه را رفع کند و پیشران توسعه بماند. به زعم سمیع زاده هم اکنون بیشترین چالش های بخش اقتصاد دیجیتال مربوط به قوانین حقوقی و رگولاتوری می شود. در نهایت مهرداد شاملو، مدیرعامل هلدینگ فراکاو نیز ضمن معرفی سابقه فعالیت خود در اکوسیستم فناوری کشور با سرمایه گذاری در عرصه دانش بنیان، به بیان چالش ها و تنگناهای موجود در این حوزه پرداخت و صراحتا از ثابت ماندن کیک اقتصاد دیجیتال کشور انتقاد نمود. وی مقوله منابع انسانی را نیز به عنوان چالش دیگر بیان کرد و اذعان داشت که نیروی انسانی بسیاری پس از پایان تحصیل مهاجرت می کنند؛ بدین سبب تا چالش ها حل نشود، شیب رشد توسعه افزایش نمی یابد. پنل اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال پنل تخصصی دوم نیز با عنوان «اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال» با حضور مصطفی حیدرزاده مدیرکل راهبردهای دیجیتال همراه اول، محمدصادق کریمی عضو هیات مدیره رایتل، داوود ادیب رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران و محمدجعفر صدیق رئیس سابق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار و دغدغه های اپراتورها و زمینه های سرمایه گذاری های آنها عنوان شد. حیدرزاده در این پنل با گذر از پوسته اپراتور اول تلفن همراه کشور، ساختار کسب و کاری آنرا به سه لایه Core، Near Core و Beyond Core تقسیم بندی و نقش اصلی همراه اول را از نظر اقتصاد دیجیتال، در بخش هسته بیان کرد و اظهار داشت: لایه نزدیک هسته به خدمات دیجیتال توسعه یافته مربوط می شود و در نهایت لایه سوم هم که فراتر از هسته است و به سهامداری های اپراتور اول ارتباطی در پلت فرم های دیجیتال اشاره می کند. حیدرزاده و کریمی به نمایندگی از جانب اپراتورهای تلفن همراه حاضر در این رویداد، در پاسخ به چرایی عدم توسعه سریع و فراگیر ۵G در کشور به مقوله هزینه های بالای سرمایه گذاری و مقرون به صرفه نبودن این مساله پرداختند. حیدرزاده اظهار داشت که با وجود منطقی نبودن تعرفه های ارتباطی، همراه اول تا حالا بالاتر از هزار سایت ۵G در کشور راه اندازی کرده است؛ کریمی هم در همین جهت از برنامه توسعه ۷۰۰ سایت نسل پنجم امسال توسط رایتل اظهار داشت که مقرر است ۱۰۰ سایت در اختیار سرویس دهی به عموم باشد و باقی در اختیار صنایع قرار گیرد. داوود ادیب، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز در این پنل اشاره ای به نتایج گزارش شاخص جهانی نوآوری (GII) که بتازگی انتشار یافته است، داشت و عنوان نمود که ایران از رتبه ۵۳ جهانی در میان ۱۳۳ کشور بررسی شده در سال ۱۴۰۱ به رتبه ۶۴ در سال ۱۴۰۳ تنزل یافته است که این نزول ۱۱ پله ای نیازمند عارضه یابی است. صدیق، رئیس سابق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات هم در این پنل، از عدم وجود بازارگاه در کشور به عنوان عاملی در راستای کاهش سرعت رشد اقتصاد دیجیتال یاد گفت. شایان ذکر است در جریان این رویداد سخنرانی های تخصصی علی اشراقی، عضو هیات علمی دانشگاه کانبرا استرالیا بصورت آنلاین با تحلیلی از «اقتصاد دیجیتال در جهان» و همین طور فرزانه ابوالفضل، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی (بانک پارسیان) با تحلیلی از وضعیت «اقتصاد دیجیتال در ایران» نیز ارائه شد. سهم بالاتر از ۱۵ درصدی دنیا از اقتصاد دیجیتال و سهم حدود ۸ درصدی کشور ما از آن، همچون مهم ترین نکات مطرح شده در ضمن این سخنرانی ها بود که راهکارهایی برای پیشرفت هر چه بیشتر در این راه نیز ارائه شد.


منبع:

1403/07/10
14:11:58
5.0 / 5
119
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , بازار , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی