توضیحات معاون پژوهشی وزیر علوم درباره ی افت رتبه دانشگاه های کشور
ساخت اپل آی دی: ساخت اپل آی دی: معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد دلیلهای کاهش رتبه دانشگاه های کشور و راهکارهای بهبود وضعیت، توضیحاتی ارائه نمود.
به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی؛ معاون پژوهشی وزارت علوم و دبیر شورایعالی عتف در مورد جایگاه دانشگاه های ایران در نظام رتبه بندی بین المللی اظهار داشت: در سطح جهانی، نظام های مختلفی برای ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی وجود دارد که هر یک بر مبنای معیارهای خاصی، عملکرد علمی، پژوهشی و نوآورانه این مراکز را بررسی می کنند. همچون معتبرترین نظام های بین المللی میتوان به تایمز (THE)، کیو اس (QS)، سایمگو (Scimago) و لایدن (Leiden) اشاره نمود. رتبه بندی سایمگو، سه معیار اصلی تحقیقاتی، نوآوری و تاثیر اجتماعی را درنظر می گیرد و بر اساس داده های پایگاه اسکوپوس، جایگاه موسسات علمی را تعیین می کند.
رشد جایگاه دانشگاه های ایران در رتبه بندی های بین المللی
معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار نمود: داده های اخیر نشان داده است که دانشگاه های ایران طی سالهای گذشته توانسته اند حضور خویش را در رتبه بندی های معتبر جهانی تقویت نمایند به نحوی که در رتبه بندی تایمز، تعداد دانشگاه های ایرانی از ۶۳ مورد در سال ۲۰۲۳ به ۷۵ مورد در سال ۲۰۲۴ و ۸۵ مورد در سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا کرده است. و یا در رتبه بندی کیو اس که سالانه ۱۲۰۰ دانشگاه برتر جهان را ارزیابی می نماید، تعداد دانشگاه های ایرانی از ۶ مورد در سال ۲۰۲۳ به ۷ مورد در سال ۲۰۲۴ و ۹ مورد در سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا کرده است.
چالش های دانشگاه های ایران در رتبه بندی سایمگو
معاون پژوهشی وزارت عتف یکی از چالش های اصلی دانشگاه های ایرانی در این نظام را محدودیت اطلاعات ثبت شده در حوزه هایی مانند ثبت اختراعات، همکاریهای بین المللی و شاخصهای اجتماعی دانست و افزود: در حالیکه اغلب دانشگاه ها مقالات علمی، کتاب ها و مقالات همایشی را در پایگاه های معتبر نمایه می کنند، اما در قسمت های دیگر اطلاعات کافی عرضه نمی شود که این مورد بر رتبه آنها تاثیر منفی دارد.
به گفته صالحی؛ یکی از معیارهای کلیدی سایمگو، تعداد پتنت های بین المللی و همکاریهای فناورانه با صنعت است اما به علت محدودیت های بودجه ای و کاهش پشتیبانی از ثبت اختراعات بین المللی سبب شده است که امتیاز دانشگاه های ایران در این شاخص کاهش پیدا کند.
وی تصریح کرد: بررسی شاخص میزان تاثیر اجتماعی دانشگاه ها هم نشان داده است که کاهش تعاملات بین المللی و حضور کمرنگ دانشگاه ها در شبکه های اجتماعی سبب گردیده است تا از نظر این شاخص، دانشگاه ها عملکرد خوبی نداشته باشند و نتوانند میزان اثر بخشی واقعی خود در جامعه را نمایش دهند.
اقدامات موردنیاز برای رشد جایگاه در رتبه بندی سایمگو
معاون پژوهشی وزارت علوم با تکیه بر اهمیت افزایش اعتبارات پژوهش و فناوری در ارتقاء رتبه کشور اظهار داشت: مطمئناً حرکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت تحقق اهداف از پیش تعیین شده در برنامه هفتم توسعه و همینطور همکاری سایر نهادهای مسئول بخصوص سازمان برنامه و بودجه کشور در جهت ارتقاء اعتبارات پژوهش و فناوری به میزان ۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) مطابق برنامه هفتم پیشرفت می تواند در این امر بسیار موثر باشد.
وی اظهار نمود: بر همین مبنا انجام اقداماتی همچون توسعه برنامه های علمی برای افزایش تعامل دانشگاه ها با جامعه و ارتقاء شاخص تاثیر اجتماعی، بهبود فرایند ثبت اطلاعات علمی در پایگاه های بین المللی مانند اسکوپوس و پایگاه های ثبت اختراعات، گسترش همکاریهای علمی بین المللی در حوزه پژوهش و فناوری، افزایش پشتیبانی از ثبت پتنت های بین المللی و توسعه زیرساخت های انتقال فناوری، ایجاد راهبردهای تشویقی برای تقویت شاخصهای نوآوری همچون افزایش همکاریهای دانشگاه و صنعت توسعه دیپلماسی علمی و فناورانه برای کاهش محدودیت های بین المللی، می تواند در ارتقاء جایگاه دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی ایرانی در نظام سایمگو موثر باشد.
صالحی تصریح کرد: باآنکه دانشگاه های ایران در بعضی نظام های رتبه بندی بین المللی پیشرفت قابل توجهی داشته اند، اما برای حفظ و ارتقاء جایگاه خود، احتیاج به اصلاح سیاستهای پژوهشی، افزایش همکاریهای علمی و تمرکز بر نوآوری و تاثیر اجتماعی دارند.
به گفته وی؛ در مجموع، میتوان امیدوار بود تا از راه گسترش تعاملات بین المللی و همینطور تحقق ۲ درصدی اعتبارات پژوهش و فناوری از کل GDP کشور بتوان کمک بسیار زیادی در ارتقاء جایگاه دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی در نظام های رتبه بندی معتبر بین المللی بخصوص سایمگو کرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب